New York 2010

Torsdag den 13/5 kl 07.20 kom jag till arlanda. Planet skulle lyfta kl 09.10, men de blev nästan en timme försenat och lyfte kl 10.00 ist.
Flygresan gick fort, jag tittade på kalle och chokladfabriken sen slummrade jag & sov så gott som hela vägen.
De första jag såg när planet hade tagit mark i New Jersey var IKEA, tänk om dem hade lurat oss & bara flugit oss runt runt i 8 timmar ;), nej de va USA, de märkte jag så fort jag seg av planet =).
En svensk guid fråm American express som hade fixat med hela våran resa, visade oss en buss och körde oss till Hotellet på manhattan. De var häftigt att se hela sky vyn som han kallade de, dvs när vi kom åkandes med bussen & tittade över hudsonfloden så såg vi hela manhattan i en stor vy med alla sina enorma byggnader.
Svår att fatta att denna gången var de på verklighet, de var inte frihetsgudinnan på tv, de var på riktigt med blotta ögat bara ett par km ifrån mig.
  

Hotellet heter The Roosvelt hotell, de ligger mitt i smeten på manhattan bara några gator ifrån times square. Ett av new yorks älsta hotell.  De va fint!

Eftersom vi var tvugna att flyga i 3 st olika plan så kom dem fram lite olika tider så samligen skulle först vara kl 17.00, vi som flög med mitt plan var framme på hotellet redan kl 15 så jag och Maria gick & köpte oss en varsin wrap för att äta i central park, som också låg väldigt nära vårat hotell.
Redan då fick vi möta på amerikan syndromet, vi hade kunnat dela en wrap på 4. Den va liksom XXL & fullproppat. 












Kl 17 var de samling för lite information innan de var dags för drink & middag uppe på terassen i baren på taket av hotellet. Vi åkte upp till 20 våningen, de kändes som vi var på bottenplan för när vi tittade upp runtomring oss så var de massor av hus som stack upp i skyarna. Helt galet.
  
    

Vi tog en sväng till times square när de hade börjat mörkna & de är ju också helt galet, helt plötsligt kändes de som vi hade dag & dagsljus igen, mängder av neonskyltar & belysning.
       
Fredag 14/5
Klockan 09.00 avgick bussen som skulle ta oss på site seeing, amex hade hyrt bussar med svenska guider som va så duktiga & bra. De var en super bra tur.
Vi fick se massa kända byggnader och vi var in i en helt underbar marknad nere i mea packing districtet, där hade jag kunnat gå en hel dag. De va inte en marknad med massa stånd utan de var en marknad med massa små idylliska butiker, restauranger & cafeer.

             
Vi samlades för en lunch nere i finansdistriktet innan det var dags för höjdpunkten och julklappen.
Helikopterturen.
Fruktansvärt dåligt organisering & kaos uppstod när 100 pers kom samtidigt för att flyga. Trots att allt var förbokat så kunde dem tydligen inte göra någonting åt att rika snubbar & damer helt plötsligt hade kommit på att de hade fått himla brottom till flygplatsen och var tyvungen att ta helikopter dit hade företräde till helikoptrarna och helikopterplattan.
        
I nästan 2 timmar stog vi i den förbaskade kön för att få flyga i 12 minuter... paniken uppstod inte bara en gång nör jag kom att tänka på hur mycket av min fria shoppingtid gick åt att stå i den kön. Men jag visste att de skulle vara once in a life time så klart jag stog kvar. & de var värt de, de var värt varenda sekund. De va så himla häftigt!
 
Sen tog vi tunnelbanan upp till soho för lite shopping och lite egentid. Starbucks fick sig ett besök också innan vi fånga en taxi tillbaka till hotellt för en dusch & klädbyte.
På kvällen hamnade vi på en Italiensk restaurang, super mysig & härligt att kunna sitta på en uteservering i bara t-shirt.
   
Lördag den 15/5
Samling kl 09.00 på hotellet för 4 timmars föreläsning av blandannat Skanska New York som är med att bygga upp de nya grand zero. 5 nya torn ska byggas, "world trade center 1" ska åter igen bli den högsta byggnaden i new york men den här gången ska de 30 översta våningarna inte vara kontor utan det ska endast vara en massiv konstruktion som kan stå emot en terror attack.
4 timmar föreläsning brukar vara fruktansvärt segt men de här va så bra och farsinerande så jag hade kunnat lyssna i 4 till.
Resten av dagen bestod av fri tid förr oss och de betydde ju självklart Shopping ;). Vi han en liten sväng till central park igen också innan det var dags för gemensam bbq middag.
Resten av natten dansade vi på en club som var grym. De va så kul =)! & billigt blev det också, en "drink" (jag skulle hellre kallat de grogg) räckte och blev över. Här snackar vi inga 4or eller 6or, här va de 90% vodka i glasen och juicen var bara till förr att sätta lite färg på de hela, nae de var alldeles för starkt för mig, de blev 2 klunkar & sen gå tillbaka för att förklara att jag ville ha samma fast tvärt om ;).
           
Söndag 16/5
Samling kl 09.00, utcheckning & iväg med buss till Harlem för guidad tur och överraskning.
De va en överaskning som vi inte hade väntat oss, först var jag lite skeptisk, men de släppte så fort jag kom in i kyrkan. De var så glatt & så stämningen va fantastisk. Gospel på högsta ljudnivå & hela kyrkan stog i gung.
       
Sen dags för lunch, också i Harlem med sång av två negrer som var helt fantastiskt duktiga på att sjunga, en tjej och en kille. & dem va så fina.

Avfärd till flygplatsen & hemresa till ett varmt och vårigt Sverige!

Landade kl 8 svensk tid & jag var som en zombie, hade inte lyckats sova en blund på planet hem, men inget att göra åt de utan bara att bege sig till jobbet & pina sig igenom dagen.
Trött hela veckan & först nu börjar de kännas bra igen.

För att sammanfatta resan så vart den precis som jag önskade och lite till.
Jag trodde jag skulle shoppa hysteriskt, men de gjorde jag inte, inte ett par enda skor & inte en enda väska. Tröjor & sånt blev de iofrs en del. Men de fanns så mycket annat än bara shopping.
Jag blev kär!
När vi satt med våra påsar från victoria secret & sicksackade fram mellan gatorna & avenyerna i taxibilarna så kände vi oss som Carrie, de va så härligt.
Dit vill jag åka igen, men på längre tid och med er jag tycker bäst om!

Sov gott nu

Puss och HejDå


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0